Вдигането на наздравици и консумирането на бира с приятели създава приятни емоции, прави ни щастливи и удовлетворени. Това твърдят редица съвременни проучвания, които разглеждат ефекта от социализирането и връзката с консумацията и удоволствието от бирата, съобщават от Съюза на пивоварите в България.
Проучване, публикувано в British Medical Journal (Британското медицинско списаниe) показва, че различните видове алкохол стимулират емоциите по различен начин. В тази посока могат да се разгледат и данните от ежегодните национални и европейски изследвания за нагласите на сънародниците ни към бирената категория, които Съюзът на пивоварите редовно публикува и обсъжда в комуникациите на Националната бирена академия. Според проучванията, възприятието и оценката на българските потребители за категорията e с висок рейтинг на одобрение, като традиционно след бутилираните води, пивото е най-често консумираната напитка у нас.
Според проведеното от Ипсос национално представително проучване в периода 21 октомври – 3 ноември 2020 г., 53% от българите консумират бира поне веднъж седмично. През зимните месеци средната честота на потребление на пенливата напитка у нас е 8 пъти в месеца. Оказва се, че по този показател за пореден път Русе е първенец. Русенци посягат към халбата с пиво поне 11 пъти месечно, плътно следвани от биролюбителите в Плевен и Варна – 10 пъти. Традиционно пивото е предпочитано от господата, но напоследък все повече дами също го харесват, защото вече се предлагат много марки с по-лек вкус и по-ниско алкохолно съдържание. Дори английската кралица Елизабет II е известна с това, че е запален любител на традиционния английски ейл. У нас най-изявените почитателки на бирата са младите жени във възрастовите групи 30-39 години и 20-29 г.
30% от сънародниците ни възприемат умерената консумация на пиво като част от здравословния начин на живот. При активните потребители, които пият бира поне веднъж седмично, на това мнение са дори 43%. Интересно е, че все повече хора възприемат кехлибарената напитка (с над 8-хилядна история) и като модерно, съвременно питие – виждане, което споделят 30% от редовните потребители и 20% от всички респонденти.
Ежегодно и устойчиво обаче, всеки трети българин (33% от хората над 18 г.) твърди, че бирата е подходяща за него напитка, а при активните консуматори това важи за почти 60% от респондентите. Вероятно тези нагласи индиректно оказват влияние върху процесите на социализация, с които от векове се свързва употребата на пиво.