От Българската стопанска камара дават полезна информация за търговията на България с Обединеното Кралство и предвид ситуацията с Брекзит и търговското споразумение на Европейския съюз с държавата.

През 2019 година България е изнасяла за Обединеното кралство мед, горива, слънчоглед, Пред суровините няма никакви пречки за спиране на ивъншната търговия, защото няма мита и нетарифни бариери. Специфична ниша е износът на храни и напитки за зареждане на българските магазини в Обединеното кралство. Износът варира значително – между 40 и 70 мил. евро годишно. Характерно е, че разнообразието от стоки е голямо, а партидите – малки. Макар да не се налагат мита, очакванията са, че вносът им ще се оскъпи значително, т.к. всяка партида митнически ще се обработва по отделно, а и ще изисква отделен санитарен или фитосанитарен сертификат съгласно изискванията на Обединеното кралство. Изключение е Северна Ирландия, където ще могат да се доставят стоки, съответстващи на изискванията на ЕС. Етикетирането на стоките трябва да съответства на изискванията на Обединеното кралство. Аналогично, пред вноса също няма никаква пречки.
Общите правила на споразумението на ЕС
Няма тарифни и квотни ограничения. Правилата за начисляване на ДДС са както при търговия с трети страни. Променят се правилата за произход на стоките. Стоки и материали с произход от ЕС, вложени в британско производство, ще бъдат считани за британски при износа им към ЕС и обратно. Обединеното кралство не успя да договори ресурси с произход от страни като Китай, Турция и Япония да бъдат третирани равнопоставено с тези от ЕС. Това осигурява конкурентно предимство на българските стоки като електроника, електротехника, машинни, автомобилни части и акумулатори.
Постигнато е споразумение и за разрешаването на бъдещи спорове относно търговските правила и стандарти. За целта е съгласувана процедура за третиране на такива случаи, като се очаква и създаването на двустранна управляваща комисия.
Постигнато е споразумение относно прилагането на минимални екологични, социални и трудови стандарти, което не предвижда автоматичното налагане на тарифни санкции в случай на неспазването им.
Продължава се валидността на съществуващите договорености по отношение на транспорта. Ограничават се каботажните права на британските превозвачи, което може да се окаже добра възможност за българските транспортни фирми да заемат тази пазарна ниша.