След продължителни преговори, Европейския съюз и Великобритания договориха проект за споразумение за търговия и сътрудничество в навечерието на Коледа на 24 декември 2020 г. Ето и основните акценти в него за земеделието.
Търговията със селскостопански продукти между ЕС и Великобритания ще остане без мита в бъдеще. Квотите не се въвеждат. Поради това федералният министър на земеделието Юлия Кльокнер определи споразумението като „важен сигнал за поддържане на взаимните търговски отношения“. В случай на Брекзит без търговско споразумение, селскостопанска и хранително-вкусовата промишленост беше застрашена от значителни загуби при износ относно търговията и движението на храните.
Великобритания напуска вътрешния пазар на ЕС и митническия съюз на 1 януари 2021 г. Свободното движение на хора, стоки, услуги и капитали приключва. Вместо това правилата на новото споразумение за търговия и сътрудничество ще се прилагат в бъдеще. Това означава повече контрол и бюрократични неприятности за износа от ЕС за острова и за вноса от Обединеното кралство в Общността.
Очаква се вносът на храни от Обединеното кралство в бъдеще да бъде подложен на същия контрол като вноса от трети страни. Вносът на растителни и месни продукти от Великобритания трябва да бъде придружен със съответни сертификати за качество от 1 януари 2021 г., доколкото това се изисква от законодателството на ЕС.
Правилата за произход имат за цел да гарантират, че само продуктите с произход от Великобритания могат да преминават безмитно границата. Според Европейската комисията Съюзът е успял да затвърди позицията си в преговорите и да се споразумее за правила за произход, сравними с тези с други търговски партньори. В търговското споразумение не е уговорена защита на бъдещи географски указания на източника. Само съществуващите наименования за произход остават защитени. Търговското споразумение съдържа обща клауза, че страните могат да се договорят съвместно за нови правила в бъдеще.
И още – със споразумението двете страни се ангажират да осигурят еднаква конкурентна среда. Планира се нов механизъм за уреждане на спорове. Съвместен съвет за партньорство ще осигури правилното прилагане и тълкуване на споразумението. В случай на нарушения на споразумението и двете страни могат да предприемат санкции, например да въведат наказателни тарифи.
ЕС не изпълни искането си Великобритания да признае съдебната практика на Съда на ЕС. Кралството също не е длъжно да следва новите стандарти на ЕС. Следователно е трудно да се оцени доколко ефективно ще действат правилата за еднаква конкурентна среда.
Регламентите за риболов бяха особено противоречиви. Първоначално ЕС искаше да запази достъпа до британски води и споделяне на квоти. Лондон не искаше да приеме това. Вместо това британците искаха да предоговарят правата на рибарите от ЕС всяка година. В крайна сметка имаше нова рамка за управление на рибните запаси за преходен период от 5 години и половина, в рамките на който бяха запазени 75% от възможностите за риболов в ЕС. Гарантиран е взаимен достъп до останалите води. Годишните преговори за взаимен достъп може да се наложат след края на преходния период.
Тъй като преговарящите се договориха споразумението в последния момент, то трябва да се прилага временно до 28 февруари 2021 г. Това ще даде време както на държавите-членки на ЕС, така и на Лондон, за да приведат официално споразумението в сила.
За тази цел Съветът, с единодушие на всички 27 държави-членки, трябва да вземе решение, предвиждащо подписването на споразумението. Тогава договорът се нуждае от одобрението на Европейския парламент, което трябва да се случи в началото на следващата година. Като последна стъпка от страна на ЕС Съветът трябва да приеме решението за сключване на споразумението. От британска страна се очаква Парламентът да одобри договора.