Министерството на земеделието публикува за обществено обсъждане проект на изменение и допълнение на Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от ПРСР 2014-2020 г. Заинтересованите страни могат да изпращат становища до 25 септември 2021 г.
Причини, които налагат приемане на изменението:
Съгласно приложимите регламенти за дейността на ДФ “Земеделие“ – РА и
прилагането на ПРСР 2014-2020 г., Разплащателна агенция следва да осигури и гарантира единен подход към всички бенефициенти по Програмата за развитие на селските райони.
1. В договорите по подмярка 4.2, сключени по прием по заповед № РД 09-781 от 06.11.2015 г. и заповед № РД 09-6 от 05.01.2018 г. на министъра на земеделието, храните и горите, е залегнало изискване за проследяване на изпълнението на количествената и приходната част на производствената и търговска програма от бизнес плана на ползвателите на финансова помощ. В чл. 16, ал. 1 от договорите е посочено: „За период от финансовата година, следваща годината на въвеждане в експлоатация на подпомаганите активи и до изтичане на съответния мониторингов период ползвателят се задължава да постигне средногодишната натовареност (количество) на произвежданите в изпълнение на проекта продукти за всяка една година поотделно, съгласно данните, посочени в Таблица № 5 „Производствена и търговска програма“ от бизнес плана, приложен към одобрения проект.
Независимо от постигане на изискването по предходното изречение, задължението се смята за изпълнено, само ако въз основа на постигнатата средногодишна натовареност (количество на произведена продукция) за съответната година бизнес планът продължава да отговаря на изискването по чл. 21, ал. 2 от Наредба № 20. При проверка за изпълнението на задължението по настоящата алинея се взема предвид единствено произведената и собствена на ползвателя продукция“, а в чл. 16, ал. 2 – „За период от календарната година, следваща годината на въвеждане в експлоатация на подпомаганите активи до изтичане на съответния мониторингов период ползвателят се задължава да реализира приходи от продажба на произведените в изпълнение на проекта продукти в размер не по-малък от 50 на сто от посочения в Таблица № 5 „Производствена и търговска програма“ от бизнес плана, приложен към одобрения проект. Независимо от постигане на изискването по предходното изречение, задължението се смята за изпълнено само, ако въз основа на постигнатите резултати при реализацията на приходите от продажбата на продукцията за съответната година бизнес планът продължава да отговаря на изискването по чл. 20, ал. 3 от Наредба № 20. При проверка за изпълнението на задължението по настоящата алинея се вземат предвид единствено приходите от реализация на продукцията по ал. 1“. Изискването за изпълнение на количествената част от бизнес плана е свързана и с изискването, залегнало в чл. 21, ал. 1 и 2 от Наредба № 20/ 27.10.2015 г., а именно – планираният размер на произведената от кандидата продукция да покрива най-малко 50% от
капацитета на преработвателното предприятие за подпомаганата дейност по технологичен проект.
Същите изисквания към ползвателите са залегнали и в Условията за изпълнение по
приемите по подмярката по чл. 9б, т. 2 от ЗПЗП.
В същото време, по приемите по подмярка 4.1, изискването за изпълнение на
показателите на бизнес плана съгласно договора и Условията за изпълнение е ползвателят да постигне и поддържа резултати от изпълнението на количествата и приходите от продажби, които не са повече от 50% по-ниски от заложените в изготвения от него при кандидатстване по подмярка 4.1 бизнес план.
В Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г., обн. в ДВ бр. 77 от 01.09.2020 г., в чл. 7, ал. 1 е посочено, че когато неспазването засяга неизпълнение на показателите на бизнес плана, подлежащата на възстановяване финансова помощ се определя на база процент от оторизираната финансова помощ по проекта. Процентът се определя, като от процента на изпълнение на бизнес плана, определен в съответната нормативна уредба/условия за изпълнение/договор се извади установеният при извършване на проверки, определени в националното законодателство и правото на Европейския съюз, процент на изпълнение на бизнес плана, изчислен средноаритметично за
проверявания период.
2. В нормативната уредба е залегнало изискване, ползвателите да поддържат съответствие с критериите за оценка от датата на сключване на договора (когато е приложимо) до изтичане на мониторинговия период. Когато при извършване на проверка за спазване на това изискване се установи, че ползвателят не поддържа съответствие с някой критерий и броят на точките му е по-малък от определения в съответната Наредба/Условия за кандидатстване и/или по-малък от минималния брой на точките, присъдени на заявленията за подпомагане, за които е бил наличен бюджет, определен в заповедта за прием по съответната
Наредба или определен в съответните Условия за кандидатстване, в рамките на който е било подадено и одобрено заявлението за подпомагане на ползвателя, ползвателят следва да възстанови цялата изплатена финансова помощ по проекта. В същото време със Заповед на министъра или с изменение на Условията за кандидатстване може да бъде увеличен бюджета по приема и съответно да бъде намален минималният брой точки по този прием. В този случай, ако даден ползвател не поддържа съответствие с определен критерий, но общият му брой точки, по който проектното му предложение отговаря е в рамките на намаления брой точки по този прием, то той би бил допустим за подпомагане.
Цели, които се поставят:
Целите, които се поставят с приемането на изменение на Правилата, са свързани с
осигуряване на непротиворечив и приложим по еднакъв спрямо всички ползватели на финансова помощ подход при определяне на размера на подлежащата на възстановяване финансова помощ при установени случаи на неспазвания на резултатите от изпълнението на приходната и количествената част от бизнес плана и при проверка за поддържане на съответствие с приоритетите, станали основание за избор на съответния кандидат пред други кандидати. С изменението на Правилата се цели прилагане на единен подход при определяне на резултатите от изпълнението на приходната и количествената част от бизнес плана, като същите да не са по-малки от 50 на сто от посочените в Таблица № 5 „Производствена и търговска програма“ от бизнес плана, като за подмярка 4.2 да се съблюдава количеството произведена продукция за съответната година да изпълнява изискванията за капацитета на
предприятието, залегнало в разпоредбите на чл. 21, ал. 2 от Наредба № 20 и в Условията за изпълнение.
По отношение на изменение на подхода за проверка поддържането на съответствие с приоритетите, станали основание за избор на съответния кандидат пред други кандидати, също се цели прилагане на равно третиране на бенефициентите, като в случаите, когато в резултат на увеличение на бюджета по определен прием се намалява броя на точките и съответният бенефициент пак би бил одобрен, независимо че е установено неспазване на някой от критериите за оценка.