Общата подкрепа за производителите на картофи през тази година е в размер на 3706 лв. на хектар. Тя включва директни плащания, държавни помощи, както и извънредни мерки за преодоляване на последствията от COVID кризата. От тази ставка допълнителните средства заради пандемията са в размер на приблизително 1000 лв. на хектар. За сравнение държавите членки, които произвеждат и внасят картофи в България, са предоставили по-ниска подкрепа за сектора, като не всички от тях имат предвидена извънредна помощ заради кризата. Това стана ясно от парламентарен отговор на министъра на земеделието, храните и горите Десислава Танева.
Производителите получават подпомагане по различни схеми – директни плащания, обвързано подпомагане, схема за единно плащане на площ, зелени плащания и преразпределително плащане. Относно предприетите мерки от Министерството на земеделието за подкрепа на доходите на производителите на картофи са в сила 9 държавни помощи, включително и нови схеми за подпомагане.
До момента за 2020 г. в търговските вериги са продадени 1 519 тона повече български картофи, или 18 400 тона до 31.10.2020 г. За сравнение през цялата 2019 г., са реализирани 16 881 тона картофи от търговските вериги. Ръстът на продажбите на български картофи във веригите се дължи и на приетото Постановление № 70 на Министерския съвет за достъп на местните производители до обектите на търговските вериги. Поискана е справка от Националната асоциация на картофопроизводителите за наличните количества произведени картофи по области и общини. Към момента такава не е получена. След предоставяне на информацията, МЗХГ ще я изпрати към търговските вериги, с цел увеличаване количествата на картофите в обектите им.
Като резултат от увеличеното производство на картофи в ЕС, където през 2020 г. се отчита ръст на засетите площи с картофи с 1,7%, пазарът там е с нарушен баланс, което оказва влияние върху ценовите нива и в страната ни. Основната причина е COVID-19 кризата и много по-малкото търсене в световен мащаб на пазара за картофени продукти. През летните месеци потреблението се увеличи, но не достатъчно, за да покрие липсата на търсене от хотелиерството, ресторантьорството и кетъринга. Налице е нарушаване на баланса между търсенето и предлагането, като това се отнася главно за преработката на картофи.