Произходът на храната е важен критерий за много потребители при вземането на решение за покупка. Според проучване в Австрия произходът на млякото, хляба, месото и колбасите е особено важен за потребителите в страната. Докато за произходът при месото е относително ясно предвид регламентирането му, то ситуацията с преработените храни е значително по-проблематична, смятат от Асоциацията за потребителска информация. Фермерите в Австрия от месеци призовават за прозрачен и ясен етикет за произход както за преработените продукти, така и за общественото хранене, позовавайки се на изпълнението на правителствената програма.
В Австрия има тенденция за засилено търсене на родното производство и потребителите предпочитат храни от австрийски произход. Производителите и търговците на дребно се опитват да придадат на продуктите местен вид. Червено-бяло-червени сърца и знамена често се показват на опаковката, за да покажат, че основните съставки не произхождат от Австрия, за да се скрие възможно най-добре с минимален размер на шрифта от 1,2 милиметра, оплакват се защитниците на потребителите.
Има и изключения от наименованието за произход на регистрираните търговски марки и защитените географски указания. „Tiroler Speck PGI“ например е такова защитено географско указание. Следователно свинското месо за продуктите, етикетирани по този начин, може да има какъвто и да е произход, без потребителят да се информира. Поне един от производствените етапи – добив, преработка или производство – се извършва в района на произход. Това означава, че суровината може да идва от посочения географски район, но не е задължително. Въпреки това, регистрираните търговски марки понастоящем не пораждат задължение за идентифициране на произхода.
Потребителите все още не са напълно информирани. „Понастоящем няма общо задължение да се декларира откъде точно идват основните съставки. Когато пише „Качество от Австрия“, се предполага, че основните съставки идват отстраната, или уточнението „ друг произход“ с минимален размер на шрифта. И дори ако изискването за етикетиране е с означението „ЕС“ и „Извън ЕС“, то потребителят няма усещането, че е напълно информиран за произхода на храната.