Общо 182,9 милиона евро са отпуснати за популяризиране на селскостопански хранителни продукти в ЕС и извън него през 2021 г. Тази програма за промоция поставя акцент върху популяризирането на храни, продукти и земеделски методи, които подкрепят целите на Зелената сделка, с приоритет към биологичните продукти, плодове и зеленчуци.

Политиката на ЕС за насърчаване на селскостопански хранителни продукти е предназначена да увеличи конкурентоспособността на сектора, като се възползва от разширяването на световните пазари на храните и повишаване на осведомеността за високите стандарти, използвани в селското стопанство на ЕС за високо качество. Нова рамка за промоционалните програми ще бъде въведена през следващата година, както е предвидено в стратегията „От фермата до вилицата“.
„Европейското земеделие е на кръстопът. Неговите стандарти по отношение на качеството и безопасността са известни по целия свят. Сега се нуждаем от по-силен фокус върху устойчивостта. Нашата политика за насърчаване подпомага производителите от ЕС за повишаване на осведомеността относно продуктите в ЕС и извън него. Сега това ще бъде и решаващ инструмент за насърчаване на устойчивото земеделие в съответствие с амбициите на Зеления договор. Устойчивото земеделие показа ползи за производителите, като добави стойност към техните продукти и за потребителите, които все повече искат храна с устойчив произход. Бюджетът на политиката за промоция за 2021 г. отразява нарастващата ни амбиция. Трябва да поддържаме такъв бюджет през следващите години, за да гарантираме, че тази политика може да продължи да подкрепя целите на Зелената сделка“, каза комисарят по земеделие и развитие на селските райони Януш Войчеховски.
Почти половината от бюджета (86 милиона евро) ще бъде насочен към кампании, които са по-пряко в съответствие с амбициите на европейския Зелен договор, и по-специално стратегията „От фермата до вилицата“. Това включва информиране на потребителите в ЕС и в световен мащаб за биологичното земеделие, устойчивото земеделие и ролята на селскостопанския хранителен сектор по отношение на климатичните действия и околната среда. Избраните кампании ще имат за цел да повишат осведомеността за тези видове земеделие и да повишат разпознаваемостта на етикета за биологични продукти. Освен това в рамките на ЕС ще се финансират кампании за насърчаване на здравословното хранене и балансираното хранене чрез увеличаване на консумацията на пресни плодове и зеленчуци.
Друг акцент в кампаниите ще бъде да се подчертаят високите стандарти за безопасност и качество, както и разнообразието и традиционните аспекти на селскостопанските хранителни продукти на ЕС. Това включва популяризирането на схеми за качество на ЕС като географски указания в ЕС.
И накрая, що се отнася до кампаниите извън ЕС, се определят приоритети на пазари с потенциал за висок растеж, като Япония, Южна Корея, Канада и Мексико. Очаква се избраните кампании да повишат конкурентоспособността и потреблението на селскостопански хранителни продукти на ЕС, да повишат техния профил и да увеличат пазарния им дял в тези целеви държави.
Поканите за предложения за предстоящите кампании през 2021 г. ще бъдат публикувани в началото на 2021 г. Широк кръг от органи, като търговски организации, организации на производители и групи за селскостопански храни, отговарящи за промоционални дейности, могат да кандидатстват за финансиране и да представят своите предложения. Проектите ще бъдат оценявани спрямо климатичните и екологичните цели на ОСП, европейската зелена сделка и стратегията Farm to Fork, по-специално по отношение на устойчивостта на производството и потреблението.