Европейският комитет на винарските компании (CEEV) и Spirits Europe стартират U-LABEL – уебсайт осигуряващ достъп на потребителите до информация за вината и спиртните напитки на пазара. Платформата дава възможност на всеки производител на вино или спиртни напитки да предостави на клиентите подробна информация за продукта, включително съставки, хранителните стойност, устойчивост и насоки за отговорна консумация.

vino-chashi

Европейският комисар по земеделие Януш Войчеховски заяви, че усилията на винарската индустрия за предоставяне на повече информация са впечатляващи (през 2017 г. от нея са поискани предложения за саморегулиране на етикетирането на съставките и хранителната стойност на алкохолните напитки) и Комисията оценява отговорното й отношение и изпълнението на ангажимента за предоставяне на информация на потребителите онлайн. Съгласно реформираната ОСП, предоставянето на информация, описваща съставките и хранителната стойност на виното и ароматизираните винени продукти ще стане задължително. Войчеховски обясни, че чрез U-LABEL повечето от тези данни ще могат да бъдат доставени.

Платформата е в съответствие с новата стратегия на ЕС за зелена сделка и стратегията „ От фермата до трапезата “ с оглед подобряване на достъпа до информация за храните по свободен и опростен начин. Цифровото пространство ще позволи по-нататъшно търсене на информация, като например устойчивостта на производствените системи, което е важна стъпка за сближаване на производители и потребители. Позовавайки се на европейския план за борба с рака, стартиран на 3 февруари, Комисията се е ангажирала и с повишаване на осведомеността за ключови рискови фактори, вкл. употребата на алкохол. В тази връзка ЕК ще представи законодателни предложения за задължителното етикетиране на списъка на съставките и хранителната стойност за всички алкохолни напитки преди края на 2022 г. Клер Бъри, заместник-генерален директор в ГД „Санте“, е заявил, че платформата е отговор на потребителското търсене и отговаря на една от ключовите цели на Комисията – предоставяне на възможност за избор на здравословна храна, вкл. алкохолни напитки.

Според представители на CEEV цифровото етикетиране може да отговори на търсената от потребителите прозрачност на продуктите, които консумират, като разшири информацията от хартиения етикет, без да го променя. Иновативният многоезичен инструмент се въвежда повече от две години преди новите правила на ЕС за етикетиране да станат задължение за производителите на вино. Така секторът изпълнява целта, която си е поставил в Меморандум за разбирателство от 2019 г. относно информацията за потребителите. Потребителите искат изчерпателна информация на една ръка разстояние – това е, което индустрията предоставя чрез U-LABEL.

Платформата е достъпна за всички производители на вино и спиртни напитки от 1 ноември т.г., чрез годишен абонамент започващ от 250 евро за основния план. Индустрията призовава ЕК да установи стандарти за цифрово етикетиране, за допълване на информация от опаковката с това, което търсят потребителите.

By AGROSEKTOR.BG

Агросектор е информационен сайт, специализиран за селското стопанство, аграрната култура и земеделския бизнес.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.